Tuesday, November 22, 2011

~Natrah-Sebuah Memori Indah yang berdarah~


Assalamualaikum.Agak lama tidak meluangkan masa untuk menulis dalam laman blog persendirian ini memandangkan batasan masa dan tiada isu menarik untuk dijadikan bahan penulisan.Namun baru-baru ini aku tertarik dengan satu bahan bacaan yang benar-benar menarik minatku untuk menghabiskan waktu untuk membaca dan mentalaah tentang suatu kisah atau memori lampau.Natrah..sebelum ini aku langsung tidak tahu akan Natrah..siapakah Natrah apatah lagi kisah atau trilogi Natrah..aku tidak pernah ambil tahu sekalipun kecuali pernah terdengar akan nama ini melalui permentasan teater oleh artis tanahair kalau tidak silap..Namun hati aku jadi tertarik setelah membaca ruangan kecil di akhbar akan kepulangan cucu seorang kulit putih bernama Natrah ke Kemaman baru-baru ini..Disebalik kepulangan itu dinyatakan terjadinya suatu peristiwa yang dasyat melanda Singapura dan Tanah Melayu suatu ketika dulu..Jadi aku tertanya dalam hati..'Hebat sangatkah insan bernama Natrah ini?'..
Lalu didorong rasa ingin tahu dan minat untuk mengkaji sejarah aku gagahkan diri untuk membeli sebuah naskah tulisan Fatini Yaacob yang berjudul Natrah-Cinta.Rusuhan.Airmata.Aku mendapat tahu akan naskah ini setelah membuat sedikit bacaan dan kajian personal melalui internet dan melihat sendiri video youtube yang berkaitan dengan isu Natrah..
Aku membaca satu persatu bab dalam penulisan Fatini Yaacob ini dengan minat yang mendalam.Sambil bersantai dalam bilik aku cuba untuk mengetahui apa yang berlaku di tanah airku sendiri ketika zaman datuk nenekku dulu..Aku mungkin anak muda zaman 90an namun tak salah rasanya untuk aku kembali ke zaman terdahulu untuk menjejak suatu kisah hebat yang pernah berlaku yang menyentuh emosi seluruh umat bangsaku dulu..
Jadi setelah membaca dan faham aku terdetik untuk menulis sedikit di sini mengikut persepsi peribadiku sendiri tentang kisah Natrah ini..

Berikut adalah pandangan peribadiku mengenai kisah Natrah..

Terlebih dahulu sebagai hamba Allah dan seorang Islam aku ingin memanjatkan doa dan Al-Fatihah untuk setiap yang telah pergi yang mana terlibat dalam kisah Natrah ini termasuk Natrah sendiri..
Bagi aku Natrah adalah simbol wanita hebat dan cekal..Seorang perempuan berkulit putih yang awalnya mengamalkan budaya Melayu dan amalan Islam dalam hidupnya tetapi dipisahkan dengan kejam kerna undang-undang ciptaan manusia..Natrah telah diketepikan haknya sebagai manusia yang berhak memilih untuk hidup bahagia bersama insan yang disayanginya dan berhak untuk mengamalkan amalan agama yang dipilihnya sendiri..Bagi saya memang sukar untuk menolak atau melawan undang-undang yang digunapakai ketika itu memandangkan Singapura ketika itu adalah sebagai Tanah Jajahan British namun dimanakah perginya pertimbangan dari segi humanity dan nilai kasih sayang dalam diri manusia itu sendiri..Kita tolak usur bangsa dan agama namun kita bicarakan tentang unsur asas manusia..Natrah berhak untuk hidup bahagia tanpa mengira soal bangsa dan warganegara..
Aku jadi kasihan dan simpati dengan penderitaan emosi yang terpaksa ditanggung oleh Natrah sepanjang hidupnya disebabkan perpisahan yang dicipta oleh agenda barat ketika itu.Bagi aku Natrah menjadi mangsa keadaan yang mana dia menjadi perebutan untuk memulihkan nama kerajaan Belanda yang ketika itu luntur akibat kalah perang di bumi Indonesia..
Di pihak bangsa Melayu beragama Islam Natrah telah dirampas akidahnya secara paksa dan sentimen agama inilah ditambah dengan rasa benci terhadap penjajah ketika itu membuatkan tercetusnya rusuhan yang dasyat di Singapura..
Tidak perlu mengulas lanjut atau secara detail di sini kerna anda perlu baca naskah Fatini Yaacob yang amat bagus ini untuk memahami kisah Natrah..
Aku menulis sebagai seorang insan yang ingin belajar akan sejarah dan sebagai seorang manusia yang simpati dengan nasib seorang wanita yang teraniaya kerna pertembungan bangsa Melayu-Barat/Belanda..Islam-Katolik..kasihan sungguh Natrah!
Kepada Natrah@Nadra@Huberdina Bertogh@Bertha..Mansor Adabi..Che Aminah dan pejuang bangsa yang lainnya kalian adalah insan mulia..kepada yang telah pergi ataupun terkoban akibat rusuhan ketika itu aku hadiahkan doa agar kalian tenang disamping Tuhan di sana..
Natrah adalah simbol kekuatan jiwa dan perpaduan Melayu yang unggul..
Al-Fatihah untuk kalian semua..


Inilah bahan bacaan yang menarik minat aku tentang kisah Natrah

Natrah@Nadra@Huberdina Bertogh@Bertha

Natrah bersama Che Aminah-ibu angkat Natrah

Foto perkahwinan Natrah bersama Mansor Adabi yang
mencetus kisah gempar di seluruh dunia ketika itu..

Ketika perbicaraan mahkamah di Singapura..

Foto inilah yang mencabar akan bangsa Melayu/Islam
ketika itu yang mendorong tercetusnya Rusuhan Natrah 1950

Rusuhan Natrah 1950

No comments:

~songs from soul~


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com