Thursday, September 1, 2011

~Coretan Aidilfitri saya(via Blackberry) ;) ~

Bila ramai orang menulis tentang kisah dan pengalaman berhari raya hati saya juga terdetik juga untuk mencoret sedikit kisah tak seberapa versi sendiri.Tapi maaf entry ini ditulis melalui handphone memandangkan office tutup kosong sebab semua orang cuti beraya.Jadi saya tak tahu hasil tulisan ni bagaimana.Tulisan kecil besar tebal nipis kira halal lah ye..hehehe. Berakhirnya Ramadhan yang agung disambut dengan kehadiran Syawal yang mulia..Hari kemenangan bagi seluruh umat Islam dan hari kesucian untuk kita semua mensucikan diri secara fitrah..Salam kemaafan dihulur dengan harapan segala khilaf dan dosa sesama insan dapat dimaafkan..Ketepikan perasaan benci,buruk sangka!kedengkian..Biar menjadi satu kelengkapan setiap amalan pada Ramadhan diterima Tuhan dan kemaafan pada Syawal disambut sesama muslim.. Ucapan Selamat Hari Raya sana sini dimana umumnya setiap orang riang bergembira meraikan Aidilfitri bersama seisi keluarga,rakan taulan dan sahabat handai..Anak-anak perantau bergerombolan memandu untuk pulang ke desa meraikan hari mulia..Lagu-lagu raya kedengaran di corong radio memeriahkan mood untuk berhari raya.. Aidilfitri disambut sederhana oleh saya..Seperti sebelumnya saya memilih untuk meraikannya bersama mak dan adik-adik..Memandangkan mak dan ayah dah lama berpisah jadi terdapat konflik dalam pemilihan untuk beraya di mana atau dengan siapa diantara mereka berdua.Pilihan lazimnya selalu berpihak kepada mak lah disebabkan mak kan ibu tunggal setelah perginya bapa tiri saya..Dan beraya dengan mak bermakna beraya di kota berbanding kalau memilih untuk beraya bersama ayah yang akan wajib di kampung halaman ibu tiriku..Bukan ada unsur sentimen atau berat sebelah tapi sejujurnya aku memang tidak berapa selesa untuk beraya di kampung.Maaf statement ini hanya statement peribadi saya tanpa ada niat untukl mengguris perasaan anak anak kampung yang lain amnya..Anda berhak gembira untuk beraya bersama famili anda di kampung dan itu keindahan bagi anda semua.Cuma tidak bagi saya kerna saya memang sejak lahir dan kecil beraya di kota.Jadi keselesaan saya lebih kepada memilih untuk meraikan hari raya di kota..(Sebenarnya saya memang tidak mahu memilih kalaupun saya ada pilihan untuk beraya di kampung)..hehehehe.. Jadi beraya di kota sambutannya sederhana saja.Meriah juga dengan gelak tawa dan hadirnya saudara mara sepupu sepapat yang serba cantik dan kacak.Famili saya memang orang bandar jadi sambutan raya di sini masih agak meriah sama kot seperti di kampung..Telatah dan usik mengusik sesama sedara mara juga buat kami gelak gembira..Alhamdulillah raya kali ini agak lebih ceria kalau nak dibandingkan dengan sebelumnya..Saya hampir setiap masa tersenyum girang dan rasa bahagia dengan sambutan raya tahun ini..Tiada setitis pun airmata mengiringi Aidilfitri kali ini..Bukan tidak sedih atau touching ke apa tapi saya berasa memilih untuk jadi ceria dan gembira itu berhak untuk saya kali ni..Dan lebih bahagia apabila hadirnya kekasih hati saya yang sudi beraya bersama seisi famili.Masuk dalam famili dan melihat sendiri telatah kami..Turut serta dan sambutan raya famili saya.Oh ya saya bersyukur kerna kami dekat amat dan ia mudah untuk kami berdua berjumpa dan mengunjungi famili masing-masing..Raya di Petaling Jaya best juga apa!hehehehe..Terima kasih Norsazita Saleh dengan kehadiran kamu dalam famili saya..dan terima kasih juga untuk famili kamu yang sudi menerima kehadiran saya dengan senang hati..Alhamdulillah! Banyak juga aktiviti raya di kota ini kali ini tapi memandangkan nak taip guna handphone ni banyak betul dugaannya dengan tit tot tit tot bunyi mesej bbm dan facebook maka postponelah ke episod yang seterusnya ye!hehehehehe..Terima kasih semuanya dan Selamat Hari Raya Aidilfitri anak kota dan anak perantau serta anak desa!We deserved to be happy on the great day!Love all you!And May Allah bless all of You!

No comments:

~songs from soul~


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com